Fotó: www.mercedes-benz.com

Kevesen tudják, valójában nem Ferdinand Porsche, hanem egy magyar ember álmodta meg a népszerű Volkswagen Bogarat. Később, amikor a Mercedes-Benznél mérnöknek jelentkezett, a meghallgatáson csupán ennyit mondott: uraim, önök mindent rosszul csinálnak! Azonnal felvették és 1972-ig ő irányította a gyár biztonságtechnikai részlegét. Ő az itthon alig ismert Barényi Béla.

1907-ben látta meg a napvilágot a magyar katonatiszt, Barényi Jenő fiaként, aki egy dúsgazdag osztrák gyáros lányát vette el feleségül. A kis Béla így már Ausztriában, Hirtenbergben született. Mindig is az az autók és a technika érdekelte, így mikor 19 évesen elvégezte a bécsi műszaki főiskolát, azonnal egy osztrák autógyárnál jelentkezett mérnöki munkára.

Autója akkoriban leginkább a kiváltságosoknak, a gazdag embereknek volt, ő viszont népautóban gondolkozott. Az első terveit még a főiskolán készítette, majd 1929-ben közzétette az általa megálmodott gépkocsi minden részletét. Naiv volt, hiszen ő lepődött meg a legjobban, hogy 1936-ban Ferdinand Porsche – Adolf Hitler kérte fel, hogy tervezzen olcsó népautót – elő állt azzal az autóval, amely látványában és műszaki megoldásaiban is az ő papírra vetett terveit másolta.

Barényi Béla sokat tett az autók biztonságáért.
Fotó: Arcanum/Kurir

Barényi egy ideig magában tartotta az elkeseredését és a munkába temetkezett. 1939-ben a Mercedes-Benznél jelentkezett mérnöknek. Hosszú évtizedekig szabad kezet kapott és megteremtette a Mercedes egyik fő vonzerejét, a biztonságot. A magyar mérnöknek – akinek az élete során több, mint kétezerötszáz találmánya volt, sokkal több, mint Edisonnak – köszönhetjük például az autóknál alkalmazott gyűrődőzónát (a baleseteknél életeket ment), de a fejtámla kifejlesztésénél is ott volt.

II. világháború után hódító útjára induló Volkswagen Bogár miatt a Porsche-család addig ünnepeltette magát, míg a magyar mérnök beperelte a gyárat. Az igazát akarta, így bár több millió eladott autó után kaphatta volna meg a jogos részesedését, csupán egy nyugat-német márkát kért a bíróságon. A pereskedés végén a testület kimondta, hogy a népszerű autó valójában Barényi tervei alapján készült. Nem volt nehéz megállapítani, hiszen a Bogár kocsiszekrénye, a motorja és a váltója is az alapján készült, amit Barényi öt évvel Porsche tervei előtt kitalált. Az már csak hab a tortán, hogy a legendássá vált Porschék látványa is Barényitől ered, de itt végül nem perelt.

Neki köszönhető a VW Bogár, mégis alig ismerjük.
Fotó: Wikipedia

Nem is sejtjük, hogy hány ember köszönhette az életét a magyar fejlesztőnek, hiszen számtalan olyan biztonságtechnikai újítást tett, amit aztán más gyárak is átvettek. Ő találta ki a biztonsági zárat, az ő ötlete volt, hogy a műszerfal puha, lekerekített formában készüljön, így kisebb a balesetveszély, és még arra is figyelt, hogy a Mercedes emblémája az ütközésnél hátra hajoljon, nehogy sérülést okozzon.

A magyar mérnöknek még az életében szobrot emeltek a német Nemzeti Múzeumban és utcát neveztek el róla Németországban és Olaszországban. Nem mellékesen pedig beválasztották Amerikában az autóipar Halhatatlanok Csarnokába. Magyarországon őt is elfelejtettük. Kecskeméten – a Mercedes-gyár megjelenése miatt – lett egy Barényi Béla utca, de hol van ez ahhoz képest, ahogyan külföldön emlékeznek a magyar mérnökre, aki megálmodta a világ egyik legnépszerűbb autóját, a VW Bogarat.

Barényi Béla végül 90 éves korában, 1997-ben hagyta itt ezt a földi világot. Az osztrák-magyar határon éktelenkedő szögesdrót átvágása után itthon is nyilatkozott. Azt mondta, habár az édesanyja osztrák, ő teljes szívével magyarnak érzi magát. Talán több megbecsülést érdemelne tőlünk.

Nyugodj békében, Barényi Béla!

Előző cikkFLASHDANCE: EGY FILM, AMI MIATT A MOZIKBAN IS TÁNCOLNI AKARTUNK
Következő cikkAGÁRDI POPSTRAND: PIRAMIS, ALMABOR ÉS EGY DRÁMAI VÉGŰ SZERELEM