Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

A Sellő a pecsétgyűrűn időtálló film. Latinovits Zoltán, a korszak meghatározó színészeként játszik benne. Halász Judit ifjú, hamvas és bájos, Pécsi Sándor pedig minden szerepben tökéletes. De mégsem ők a legfajsúlyosabbak ebben a kémtörténetben, hanem Kálmán György.

A Gestapo tisztje, aki aztán később rekedtes hangon, ősz hajjal és szakállal visszatér Budapestre, hogy legyőzze a jót, a főhőst, Latinovitsot. Az a gyilkos tekintet. Félelmetes volt, félelmetes és hiteles, mintha az ördög költözött volna bele. Zseniális színészi alakítás, írta a kritika és gondolta a néző. S persze ilyenkor a legegyszerűbb megállapítani: ezt az embert az Isten is színésznek teremtette. Pedig hosszú út vezetett odáig…

Jávor Pállal egy 1958-as felvételen.
Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Kálmán György 1925-ben született Budapesten, kétkezi munkát végző, dolgos családban. Mivel az édesapjának körkötőgép-üzeme volt, ráadásul nem éltek nagylábon, várható volt, hogy rá is fizikai munka vár majd. „Születésemtől 35 éves koromig a IX. kerületben, a Ráday utcában laktam. Szegény, középpolgári család voltunk. Első elemitől az Ipar utcai polgári negyedik osztályig nagyon rossz tanuló voltam. A polgári után beálltam kesztyűs-inasnak, négy évig dolgoztam inasként egy műhelyben, bőrkikészítés, bőrfeldolgozást tanultunk. A pénzt hazaadtam. Mire 1943-ban segédként felszabadultam, mér nem volt kesztyűbőr, így cipőfelsőrész-készítő lettem. Aztán elfogyott a felsőbőr is. Asztalossággal próbálkoztam, később nyakkendőkészítéssel….”

Mesterember lehetett volna, aki kora reggeltől késő estig dolgozik az asztal fölé hajolva a műhelyben szorgoskodva, és gyártja a kesztyűt, a cipőt, a nyakkendőt, a sámlit meg a hokedlit. Aztán minden másként alakult. Mire valóban mesteremberré válhatott volna, besorozták, és elvitték Szerbiába. Ahogy később vaskos iróniával megfogalmazta: „egy kis kirándulásra…” Azt mondta erről az időszakról, hogy a háború alatt eszébe sem jutott, hogy meg is lehet halni. „Erős és szívós voltam, bírtam a napi 8–16 óra csákányozást. Rám is szóltak: ne siess, mert holnap meghalsz! A kidöntött óriásfák tövénél a Színházi Élet mellékletét olvastam, amit magammal vittem…”

Kálmán György. Hosszú, rögös út vezetett a sikerhez.
Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Túl akarta élni a háború poklát, életben akart maradni, mert erős és szívós volt, ahogy mondta, és nem csak testben, de lélekben is. Szembenézni a halállal és beinteni neki, embert próbáló feladat. „A harcok után 1945 februárjában érkeztem haza, még világos volt, amikor a Baross utcához értem. Nem volt város. A Ráday utcában otthon mindent zárva találtam, édesanyámat elvitték, akkor láttam utoljára, amikor elindultam. Hülye, gonosz, felelőtlen, buta kamaszgyerek voltam. Halálát, hiányát csak később, felnőtt fejjel fogtam fel. A háború után fél év alatt váltam felnőtté…” Felnőtté vált, és színiakadémistává. Az iskola háború utáni első osztályába járhatott, és akkor már arról álmodozott, hogy egyszer nem is olyan sokára a Nemzeti Színház színpadára léphet. Erről az időszakról így mesélt: „„Elhatároztam, hogy tanulni fogok valamit. De mit? Addigra már a legtöbb egyetem megtelt, csupán a színiakadémiára lehetett még jelentkezni. Így történt, hogy nem mérnök, vagy tanár lettem, hanem színész. Nem születtem színésznek, nem akartam színész lenni, de azzá formálódtam…”

1950-ben diplomázott, majd Pécsre szerződött. Ez a színház akkoriban fénykorát élte. Kálmán György három év múlva már ott állt az álmok színpadán. Az álmai színpadán, a Nemzetiben. Olyan színészóriások mellett szerepelhetett, mint Bajor Gizi, Makláry Zoltán, Balázs Samu, Bihari József, Tímár József. „Megértettem, hogy a színészetem eszköz arra, hogy valakit, vagy valamit nálam jóval többet szolgáljak, s ettől a felismeréstő kezdve eszerint éltem. Célom lett legalább egy gondolatot vigyen haza az, aki lent ül, vagyis a közönség. Beleszólni a világ dolgaiba így, valóságos gyönyörűség…”

Sinkovits Imrével. A fotó 1962-ben készült.
Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Az első nagy sikert 1957-ben aratta a Tojás című darabban. Azt írta róla a kritika, hogy: „Feltűnt szikár játékstílusával, mély lélektani előadásmódjával. Alakításait eszköztelenség, intellektuális irónia, távolságtartás jellemezte…” Ennél többet adott a közönségnek. Többet – önmagát, a lelke legmélyét. Mert úgy játszott, olyan átéléssel és szenvedéllyel, még ha távolságtartónak tűnt is egy-egy szerepében. Hiteles volt, és precíz. Akár negatív szerepet alakított, mint a Sellő a pecsétgyűrűben, akár szeretnivaló hőst… De a hangjából is megélt volna, bársonyos, simogató, álomba ringató hang volt az. Olyan filmekben szerepelt, mint a Hannibál tanár úr, az Édes Anna, a Dúvad, az Esős vasárnap vagy éppen  az Iszony…

Szinkronizálta Humphrey Bogartot, szerelembe esett a nála húsz évvel fiatalabb Gór-Nagy Máriával, a halála előtti években pedig feleségül vette kolléganőjét, Káldi Nórát. Vele sem bánt bőkezűen a sors, mindössze 63 évet kapott az élet nevű társasjátékból. Ezalatt Kossuth- és Jászai Mari-díjjal tüntették ki, hogy aztán túl a hatvanon már egyre kevesebb szerephez jusson – és legyőzze őt a súlyos betegség. Lehet, hogy elismert kesztyű, vagy nyakkendőkészítő lehetett volna, helyette kiemelkedő színésze vált belőle. Egy korszakos színész, aki 1989 februárjában aludt el örökre…

Nyugodj békében, Kálmán György!

Előző cikkSÁRGADINNYÉT TERMESZTETT FIATALON A PORCELÁNKIRÁLY ZSOLNAY VILMOS
Következő cikkNINCS TÖBB ERŐM: A TEHETSÉGES SZÍNÉSZNŐ, JOBBA GABI DRÁMÁJA