Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Létezik-e magánélet a rivaldafény mögött? Megmaradhat-e az intimitás varázsa, ha a közvélemény, vagy csupán a túlbuzgó újságírók figyelik a sztárok minden lépését?

Mert az átlagember bizony szereti tudni, hogyan is él a kedvence. Mivel tölti a napjait, szerelmes-e, boldog-e? Vagy ugyanúgy gondok gyötrik, ahogyan őt magát? Nos, Katona Klári tökéletesen lehúzta a redőnyt: még aprócska fény sem tudott beszökni alatta, mellette. A népszerű énekesnőnek sikerült szinte tökéletesen megóvnia a magánéletét, pedig évtizedeken át az egyik legkedveltebb, legismertebb előadó volt itthon. Visszautasított szinte minden interjúfelkérést, ritkán nyilatkozott, úgy volt vele, ő énekel és azért legyenek kíváncsiak rá az emberek, hogy milyen a hangja és milyen a művészete.

Katona Klári egy 1976-os felvételen.
Fotó: Fortepan/Urbán Tamás

Imádták – és imádják őt sokan a mai napig. Mégis… keveset tudnak róla még a rajongói is. Azt írta egyszer: „Rengeteg kérdezővel találkoztam. Nem csak válaszolni, kérdezni is megtanítottak. Ők, akik a legtöbbször igazi érdeklődés híján csak érdekességet akartak tőlem, hogy ők érdekesnek látszhassanak. Azt végtelenül kevésnek tartom…”

A fal, amely ott magasodott. S a fal mögött egy gyönyörű, különleges tehetségű énekesnő élt nagy-nagy harmóniában egy másik zseniális zenésszel. Milyen izgalmas téma igaz? Róluk aztán lehetett volna képriportot leközölni, ahogy sétálnak a parkban, ahogy ülnek a Balaton partján, vagy egyszerűen csak kézenfogva sétálnak az utcán. Soha nem készült ilyen. Katona Klári rajongásig szerette a világhírű jazzgitárost, Babos Gyulát. Tökéletes pár voltak. A szerelem, aminél  nincs erősebb kapocs, ám ha még plusz élmény és örömforrásként ott van a zene, akkor valóban irigylésre méltó harmóniáról beszélhetünk.

De ez ő történetük sem egy hollywoodi film volt. Talán mindennél jobban szerettek volna egy közös gyereket, ám a sors nem adta meg nekik ezt a semmihez sem fogható élményt. Ám Katona Klári nem hagyta magát… „Talán még sosem mondtam el senkinek, kislányként mennyiszer álmodoztam magamról áldott állapotban. Rengetegszer elképzeltem, milyen leszek majd, amikor kisbabát várok. De hogyan is gondolhattam, hogy egyszer mindez majd elmarad…”

Hamar jöttek a sikerek, elismerések.
Fotó: Fortepan/Urbán Tamás

Így írt, s a mondatokban ott volt a fájdalom. Hogy aztán a lelkesedés vegye át a főszerepet, mert a monológ így folytatódott: „Egy napon egy 2 év, 8 hónapos kislány érkezik az életembe, hogy attól kezdve anya–gyerek viszonyon osztozzunk…” Az élet így kárpótolta őt, aki a visszaemlékezések szerint olyan boldogságban töltötte az új családtaggal a napokat, a heteket, a hónapokat, hogy azt mondta: „bárcsak azoknak is lenne egy nem saját gyermekük, akiknek megadatott, hogy szülessen egy vér szerinti is. Egy nem saját gyerek esetében ugyanis van előtörténet, ezt sosem lehet figyelmen kívül hagyni. Ahhoz képest kell bizalmat építeni, szeretni, biztonságot adni, kérdezni, tanítani, adni. Anya-meleget, ha kell…”

Egy gyönyörű gyerek, egy szeretetteljes családban. Erre vágyunk valamennyien. Mert ez az élet rendje. S közben azt gondoljuk, hogy bárcsak örökké tartana ez az egész valóságshow. Ám Katona Klári és Babos Gyula közös meséje 2018-ban véget ért. A virtuóz gitáros, hosszan tartó, türelemmel viselt betegség után 68 esztendősen hunyt el. Katona Klári sem akkor, sem azóta nem beszélt a fájdalomról, a gyászról. Azt is megtartotta magának, mert joggal gondolhatta: ez az ő útja, az ő próbatétele, az ő tragédiája. S közben barátai, a rajongói aggodalommal figyelték, hogy mennyire erős. Mert aki egyszer is hallotta énekelni, az pontosan tudja, hogy igazi lírai alkat, a dalai, a szövegei mindig adnak valamit a hallgatónak. Mélységet és szépséget.

A sikertörténet 1966-ban kezdődött, Katona Klári akkor kezdett el énekelni, három esztendő múltán pedig már a televízió képernyőjén is láthatta a csinos, ifjú hölgyet a közönség. A Tessék választani! című népszerű műsor versenyzőjeként már ott állt a pódiumon 1970 nyarán, majd esztendő múltán szerepelt a Made in Hungary és a legendás Táncdalfesztiválon is. Ott olyan sikerrel, hogy 1972-ben a Bővízű forrás című dalával előadói díjat nyert. S jöttek az újabb és újabb elismerések: 1975-ben első díj a Made in Hungary-n, az Ablak nincs az emberen című dalával.

Katona Klári mindig óvta a magánéletét.
Fotó: Fortepan/Urbán Tamás

Megannyi népszerű muzsikus írt neki számokat, a hetvenes években leginkább Demjén Ferenc, a nyolcvanas esztendőkben pedig Presser Gábor. Mindkét időszak hangos sikerekkel volt teli. A Demjén-korszakban a Bergendy kísérte, és egy ország énekelte a Savanyú a csokoládé című slágerét. Ez lett a címe az 1977-ben megjelent első nagylemezének is. S ugyanabban az esztendőben megnyerte a Metronom Fesztivált, Demjén Rózsi, Tíz percet az évekből című dalával. A Presser-korszak még erre is rátett egy lapáttal. Az 1981-ben megjelent Titkaim című album generációk kedvence lett. Finom melankólia, vérpezsdítő dallamok, fajsúlyos mondatok: egy sikeres, érett nő művészete. Aztán 1992-től már maga írta a dalait. És olyan muzsikusok kísérték, mint Szakcsi Lakatos Béla és Babos Gyula. Igen, a társa, párja, a szerelme. Aztán megjelent még három stúdióalbuma, az utolsó 2003-ban. Azóta mintha még magasabbra emelte volna a falat.

Hatvanhét éves és éli az átlagemberek mindennapjait. Így döntött. Pedig ő sosem volt és nem is lesz átlagos…

Előző cikkÖRÖM ÉS BÁNAT IS ÉRTE A BUDAI VÁRBAN: GIZELLA FŐHERCEGNŐ ÉLETTÖRTÉNETE
Következő cikkKISSLING ÉS FIA, AVAGY A BUDAPESTI CSILLÁRKIRÁLY MESÉS TÖRTÉNETE