Fotó: Fortepan/Szalay Béla

Emlékszem egy poszterre, amin a Pajtás újságban szerepelt. Piros kezeslábasban feszített a versenyautón ülve és egy Pepsi-Cola embléma volt rávarrva a ruhájára. Kesjár Csaba menő volt.

Kilógott a ladás, trabantos magyar valóságból, ahol a kéthetes balatoni SZOT-üdülés volt a főnyeremény. Sokan cseréltünk volna vele, mégsem irigykedtünk rá. Mert szerény volt, alázatos és mindent arra tett fel, hogy talán egyszer ő lehet az első magyar Forma-1-es autóversenyző.

Mindene volt a sebesség.
Fotó: Fortepan/Szalay Béla

Alig maradt valami utána. Néhány cikk és pár tucat fotó. És a képeken általában mindig mosolyog. Fiatal volt, jóképű. Rajongtak érte a lányok, de őt jobban érdekelte a száguldás. Volt egyszer egy cikk vele a Családi Lapok nevű újságban. Nem sokkal a halála előtt. Akkor azt mesélte, mindent az autóvezetésnek rendel alá, civilként viszont inkább nem vezet, mert két autót is totálkárosra tört rövid idő alatt. A mindene volt a száguldás, az édesapjától örökölte a szenvedélyt, aki kiváló salakmotoros volt.

A Hungaroring 1986-ban elkészült Csaba pedig egy évvel később tesztköröket mehetett az aszfaltján. Igazi Forma-1-es autóban. Akkoriban mindenki biztosra vette, néhány év múlva már ott lesz a mezőnyben, csak még gyakorol egy kicsit az osztrák és német versenypályákon. Nem árt a rutin. Így érkeztünk el gyászos dátumhoz. 1988. június 24. Gyönyörű, mosolygós nyári nap volt. Készült egy amatőr felvétel a németországi pályán, ahol Kesjár Csaba az utolsó köreit tette meg az életben.

Ült a piros-fehér-zöldre pingált versenyautóban és mesés íveken vette a kanyarokat. Aztán néhány perccel később fékezés nélkül, hatalmas sebességgel vágódott a fémkorlátnak, amit át is tört az autójával. A kocsiból szinte semmi sem maradt. Imola, a barátnője is ott volt a versenyen. Mikor Csaba autója nem jött, rohanni kezdett. Érezte, hogy baj van. Utóbb, már itthon, könnyek között mesélte, nem engedték a kocsi közelébe, nem akarták, hogy lássa a szerelmét, aki akkor már nem élt. Kétszázzal, fékezés nélkül robbant bele a korlátba. A lány szerint féknyomokat nem találtak és a kormányt sem fordította el.

Csupán 26 évet élt…
Fotó: Fortepan/Urbán Tamás

Miért? Sosem tudjuk meg. Később a németek közölték, nem találtak műszaki hibát az autón, amit képtelen volt elfogadni Csaba édesapja (ő is meghalt már azóta). Érthetetlen, értelmetlen halál csupán 26 évesen és az örök kérdés, mi lett volna ha…

Nálam Kesjár Csaba Forma-1-es versenyző lett. Hatalmas csatákat vívott Sennával és Prosttal, az összes sztárral és nálam győzött a Hungaroringen is néhány évvel később, miután az utolsó körben lehajrázta Nelson Piquet-t. Dávid Sándor pedig elcsukló hangon kiáltotta a mikrofonba, hogy emberek, adjátok tovább a hírt: Kesjár Csaba Forma-1-es futamot nyert a Hungaroringen!

Nálam így lett.

Nyugodj békében, Kesjár Csaba!

Előző cikkGYERE EGÉRKE, GYERE KICSI LÁNY!: EMLÉKKÉPEK EGERSZEGI KRISZTINÁRÓL
Következő cikkOPERAÉNEKESNEK KÉSZÜLT, LEGENDÁS SZÍNÉSZNŐ LETT: MERYL STREEP ÉLETE