Fotó: flickr.com

VI. György, Anglia királya is rajongott a magyar Oscar-díjas forgatókönyvíróért, mégsem ismerjük. Következzék Pressburger Imre élettörténete, akinek egyetlen magyar vonatkozású filmjét, A vén gazember című alkotását a Budapesti Klasszikus Film Maratonon is megnézhetik.

Pressburger Imre Miskolcon látta meg a napvilágot 1902-ben. Az apja uradalmi intézőként kereste a kenyerét. A fiú érdeklődő gyerek volt, hamar kiderült, hogy a matematika, az irodalom és a zene iránt is vonzódik. Később mégis műszaki tanulmányokat folytatott Prágában és Stuttgartban. Az édesapja halála után azonban saját lábára kellett állnia. Az egyetemet félbehagyta és újságíróként helyezkedett el, és a maga kedvére írt novellákat. Az egyiket elküldte Berlinbe, az európai filmgyártás fellegvárába. Legnagyobb meglepetésére szerződést küldtek neki. Németországban sokat foglalkoztatott forgatókönyvíró lett. Az UFA filmstúdiónál többször dolgozott együtt Erich Kästnerrel és Billy Wilderrel, például az Emil és a detektívek forgatókönyvén is.

A Vén gazember című film egy részlete.
Fotó: flickr.com

Berlinben készült az egyetlen magyar vonatkozású filmje is, A vén gazember. A zenés betétekkel, budapesti életképekkel és folklór elemekkel tűzdelt Mikszáth-adaptáció a szeptember 12-én rajtoló Budapesti Klasszikus Film Maraton műsorán is látható lesz. A film elsősorban azért fontos, mert a Hunnia filmgyárban vették fel és ez az egyetlen olyan alkotás, amely Magyarországon, magyar színészekkel készült és a később világhírűvé vált forgatókönyvíró is közreműködött benne. Pressburger az UFA filmstúdiónál dolgozott megbecsült munkatársként, ám a nácik hatalomra kerülése miatt először Párizsba, majd Angliába menekült Berlinből.

Londonban egy magyar filmesekből álló közösséghez csatlakozott, amelynek tagja volt Alexander Korda is, aki az általa alapított London Films stúdióban forgatókönyvíróként alkalmazta Pressburgert. 1939-ben Korda felkérte a Fekete kém című film forgatókönyvének fejlesztésére, amelynek rendezője Michael Powell volt, akivel később legendás filmeken dolgoztak együtt. Pressburgert tévesen Powell írójaként emlegetik, együttműködésük azonban sokkal többet adott hozzá munkájukhoz: az eredeti történetek kitalálása és megírása mellett Pressburger gyakran producerként is részt vett a projektekben, tehetségét pedig zenei szerkesztőként is kamatoztatta. 1943-ban alapították közös produkciós cégüket, az Archers Filmet, amellyel olyan nagy hatású filmeket készítettek az 1940-50-es években, mint az Oscar-díjas A negyvenkilencedik szélességi fok, a Piros cipellők, az Offenbach operettjét feldolgozó Hoffmann meséi, a Blimp ezredes élete és halála, a Vágyak szigete, a Fekete nárcisz és a Diadalmas szerelem, amelyek A vén gazember mellett szintén nagy vásznon láthatók a film maratonon. 1946-ban egyik új filmjük bemutatóját VI. György angol király jelenlétében tartották meg, aki hosszan méltatta a filmkészítőket. Nagy dolog volt ez, hiszen az uralkodó csak ritkán ült be nyilvános vetítésekre.

Michael Powell (balra) és Pressburger Imre.

Pressburger Imre többször házasodott. Az első felesége a magyar színésznő, egyben Gaál Franciska dublőze, Donáth Ági volt, akit még a II. világháború előtt, 1938-ban vett el feleségül. A házasság alig három évig tartott. Pressburger később újraházasodott. Ebből a kapcsolatból született a lánya, Angela. Ennek pedig jelentősége van, hiszen – kevesen tudják – Pressburger Imre mindkét fiúunokája filmes lett. Andrew Macdonald a magyar közönség számára elsősorban a Trainspotting és Ex Machina című filmek producereként ismert. A testvére, Kevin Macdonald pedig Egy nap szeptemberben című dokumentumfilmjéért Oscar-díjat kapott 1999-ben. Mindketten a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégei, és személyesen hozzák el filmjeiket, a Trainspotting, Az élet sója, a Zuhanás a csendbe és Az utolsó skót király című alkotásokat. De visszatérve a nagypapához. Az itthon kevéssé ismert Oscar-díjas Pressburger Imre szép kort élt meg, 1988-ban, 85 esztendős korában halt meg angliai otthonában. Nyugodjon békében!

A szeptember 12-én kezdődő Budapesti Klasszikus Film Maraton programjairól bővebben itt olvashat: Budapesti Klasszikus Film Maraton 2023 – NFI

Előző cikkAKIT NEM HAGYTAK KITÖRNI GINA KARAKTERÉBŐL: SZERENCSI ÉVA ÉLETE
Következő cikkMÁR A LEGELSŐ OSCAR-GÁLA IS A MAGYAR FILMESEK SIKEREIRŐL SZÓLT