Marosvásárhelyről indulva lett népszerű színész, ám mégsem volt elégedett a karrierjével. Következzék Rajhona Ádám élettörténete, aki napra pontosan 80 éve született, ám már hét éve nincs közöttünk…

Tímár Péter előrukkolt valami szokatlannal. Megannyi tanulás segítette ehhez, afféle filmtrükkügyi szakember lett belőle és mire 34 esztendős lett, operatőri diplomával is büszkélkedhetett. Aztán írt egy forgatókönyvet, és kikötötte: ha a vevők az ötletére, akkor szeretne beülni a rendezői székbe. Így történt, hogy elkészült a vezetésével a magyar abszurd. Az Egészséges erotika. A párbeszédek és a képi világ teljesen újszerű volt. De mit sem ért volna a remek ötlet, a jól megírt forgatókönyv, Tímár Péter tehetsége és fantáziája a tökéletes szereplőgárda nélkül. Koltai Róbert, Haumann Péter és Mikó István pillanatok alatt ráéreztek, hogy ez most egy olyan lehetőség, s egy olyan film, amelyben brillírozhatnak, komédiázhatnak, és játszhatnak, a szó legszorosabb értelmében. Ám közülük is kiemelkedett valaki, aki úgy, de úgy rázta azt a kefirt…

Rajhona Ádám nagyjelenete volt az. Olyan képsorokat örökített meg a kamera, az Egészséges erotika című filmben, melyeket évtizedek múltán is felidéznek majd. A kritika azt írta akkor: „Rajhona Ádám hozta ki a legtöbbet az abszurd helyzetekből és az ő alakítása a legkidolgozottabb, tele apró megfigyelésekkel, hogy milyenek is voltak a hetvenes, nyolcvanas évek, feladatukra teljesen alkalmatlan, simliskedő, alsó szintű vezetői.” Az Egészséges erotika alapmű. Miként a Megáll az idő is az. Gothár Péter 1982-ben készült remekműve – 1963-ban játszódik, és Rajhona Ádám másik jutalomjátéka. Egy középiskola pártbizalmi igazgatóhelyettesét játssza kopaszra nyírt fejjel és olyan átéléssel, olyan agresszívan, hogy a néző szinte megijed tőle. Ő volt Rajnák elvtárs. A névválasztás sem véletlen, a budai Ifjúsági Park egykori rossz hírű igazgatójáról kapta a nevét a karakter. Rajnák volt az, aki verőembereket hívott a parkba, afféle biztonsági szolgálat gyanánt, és ők olykor ok nélkül is ütötték-verték az ifjúságot. Az igazi Rajnák később börtönbe került sikkasztásért. A filmbéli Rajnák, vagyis Rajhona Ádám ellenben beírta magát a magyar kultúrtörténetbe.

Rajhona Ádám lubickolt az Egészséges erotika című filmben.
Fotó: Arcanum/Film Színház Muzsika

Mégsem írhatjuk azt, hogy Rajhona Ádám elégedett lett volna a karrierjével. Maximalista volt, mindig a tökéletesre törekedett, ha vígjátékban lépett színpadra, vagy épp a kamera elé, önfeledten komédiázott, ám ha drámákban osztottak rá szerepet, azokat is átéléssel, fajsúlyosan formálta meg. Tisztában volt a saját képességeivel, a teherbírásával, mégis, sokszor azt gondolta, hogy nem használják ki mindazt, ami benne rejlik. A Hattyúdal című film színpadi változatában, a Villa Negrában nem ő kapta a főszerepet, ám a darab mégis elsősorban miatta maradt felejthetetlen. Tudniillik egy este alatt öt különböző mellékszerepet is eljátszott. Csúcsszerepek – ám mégsem hősszerepek! Talán ez volt a legnagyobb fájdalma.

Az 1943-ban Marosvásárhelyen született Rajhona Ádám ott járt iskolába és ott is szerzett diplomát 1966-ban. Nem sokkal később már a temesvári színház tagjaként kapott tapsot, egyre hangosabb tapsot a nézőtérről. Mégis váltani akart, és azt gondolta, Magyarországon vár rá az igazi siker, az igazi kibontakozás lehetősége színészként. Nem volt egyszerű „átigazolni”, ám 1975-ben mégis sikerült a kaposvári színházhoz szerződnie. Bombaerős társulat volt az akkoriban és Komor István főrendezőként, majd igazgatóként bátran nyúlt a fiatalokhoz. Akkoriban a kaposvári és a szolnoki színház jelentette a legerősebb vidéki bázist, nem csoda, hogy a fővárosi teátrumok egyre több művészt csábítottak el onnan. De Rajhona egy ideig még hűséges volt Kaposvárhoz. Egyértelműen ő lett a társulat vezető színésze. S persze hogy az újabb és újabb ajánlatokra már nem tudott nemet mondani. A Nemzeti Színház frissen felújított kamaraszínházába szerződött – ez volt a Katona József Színház, amelyben 1982-ben pazar társulat jött össze.

Rajhona Ádám több főszerepre vágyott.

Rajhona Ádám itt is megmutatta mire képes. De a belső harc nem csillapodott, a bizonyítási vágy, a mellőzöttség érzése ott dolgozott benne és 1989-ben odáig jutott, hogy abbahagyja a színészmesterséget. Nyomasztotta az is, hogy rendre negatív figurákat formált meg. Sőt, olykor agresszív, kifejezetten ellenszenves karaktereket. Aztán meggyőzte magát, vagy az is lehet, hogy meggyőzték, mert folytatta a karrierjét és 1990-ben a Játékszínben óriási sikerrel játszotta el a Bánk bán címszerepét. Végül a Vígszínházban talált otthonra, s talán lelki békére. Az utolsó két évtizedben megadatott neki, hogy a patinás teátrumban néha már bölcs, higgadt karakter bőrébe bújhatott. És volt egy olyan produkció is, amely Kútvölgyi Erzsébet és Kern András mellett Rajhona Ádám neve fémjelzett, ez volt a Stúdió Színházban 2006-ban bemutatott, Az élet mint olyan című előadás, amely hosszú-hosszú ideig óriási sikerrel ment. Rajhona Ádám pályafutása befejezéseként épp ebben a műben lépett színpadra, hogy aztán egyre súlyosbodó betegsége megakadályozza abban, hogy folytassa a játékot. S hogy folytassa az életét.

Rajhona Ádám már idősebb korában.

Tudták róla, hogy beteg, folyamatosan cigarettázott, képtelen volt leszokni a bagóról és a tüdeje szörnyű állapotban volt. De élni akart és tervezte a folytatást, amikor valamelyest jobban lett, mindenki reménykedett, talán túl lesz a nehezén. 2016. május 25-én még előadása lett volna a Vígszínházban, ám aznap este már Márton András játszotta az ő szerepét, Rajhona Ádám ugyanis örökre elaludt. Hegedűs D. Géza akkor ezt nyilatkozta: „Betegsége az elmúlt hónapokban leparancsolta őt a színpadról, de az a hír járta, hogy javult az állapota. Otthon volt, szépen javult. Már élt bennünk a remény, hogy a jövő évadban ismét ereje teljében itt lesz köztünk. Tévedtünk…” Harkányi Endrével közös öltözőt használtak a Vígszínházban és az egyik legjobb barátja megrendülten beszélt róla: „Ádám remek ember és kolléga volt, egyetlen hibájaként azt róhatjuk fel neki, hogy a cigarettáról nem tudott lemondani még akkor sem, amikor már nagyon gyenge volt a tüdeje. Mindig villamossal járt, szerényen élt, nem élte a színészek fellengzős életét…”

A Jászai Mari-díjas művész, aki megszámlálhatatlan színészóriásnak kölcsönözte a hangját, 2016. május 20-án, 72 esztendősen, családi körben aludt el örökre. Ma lett volna a nyolcvanadik születésnapja…

Nyugodj békében, Rajhona Ádám!

Előző cikkEGY SÁRMOS FÉRFI, KISFIÚS MOSOLLYAL: CSÁNYI SÁNDOR ÉLETTÖRTÉNETE
Következő cikkBALECZKY ANNAMÁRIA A HALÁLÁIG NEM TUDTA FELDOLGOZNI A TÉVÉS KIRÚGÁSÁT