Szólhatna ez az írás a magányról. A magány okozta fájdalomról. Mert Csűrös Karola élete utolsó szakaszában sokat szenvedett. Lelkileg, majd testileg.  

Ha nincs társ, a lélek sokszor hiába próbálja megkeresni a mindennapok küzdelmeiben a szépséget. Ha a férfi, akivel évtizedekig össze lehetett bújni, egyszer csak meghal, onnan már nehéz talpra állni. Rögös az út vissza az életbe. Csűrös Karola tavaly november 6-án ünnepelte a 85. születésnapját. Amikor megkeresték és azt kérdezték tőle, hogy van, hosszasan gondolkodott a válaszon, majd halkan azt mondta: „Sajnos sokszor vagyok szomorú, de hát milyen is lennék. Elveszítettem életem szerelmét, Horváth Ádámot. Nem tudok járni, sok örömre nincs okom. Persze erre mindig rácáfolnak a szeretteim, a barátaim, akik tartják bennem a lelket…” Így beszélt akkor a népszerű színésznő, majd két hét múlva elindult a Mennyország felé. Napra pontosan egy esztendeje.

Csűrös Karola egy 1968-as felvételen.
Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Szólhatna ez az írás a magányról és a szomorúságról is, pedig Csűrös Karola életében hosszú-hosszú évtizedekig a harmónia dominált. A színésznő és a rendező 1966-ban házasodtak össze. Horváth Ádám akkor már túl volt egy házasságon, amelyből két gyermeke született. De a csinos, tehetséges színésznő mellett találta meg a nyugalmat. Ők ketten a XIII. kerületben, a Szent István park 19. szám alatti házban kezdtek új életet, és ott is éltek több mint 50 évig. A színésznő a kapcsolat elején 30 esztendős volt, s már túl néhány emlékezetes alakításon. Táncosnőnek készült, vagy inkább táncosnőként próbált érvényesülni. Tanult lelkesen, szorgalmasan, s közben jelentkezett a színművészeti főiskolára. Felvették, 1959-ben vehette át a diplomáját, majd Győrbe költözött, ahol a helyi társulatához szerződött.

A tanulóévek alatt is felhívta magára a figyelmet. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az 1960-ban bemutatott és azóta is rendszeresen vetített vígjáték, a Két emelet boldogság című film egyik fontos szerepe, Szabó Gyula partnereként mutathatta meg a tehetségét. Olyan társak mellett, mint Garas Dezső, Kaló Flórián, Domján Edit, Mécs Károly, Törőcsik Mari, vagy éppen Pásztor Erzsi. Vele a főiskolán osztálytársak voltak, s egész életüket meghatározta a barátságuk. Talán a Két emelet boldogságnak is köszönhette, hogy 1962-ben már újra Budapesten játszhatott, a Madách színház színpadán. Közben rendszeresen vendégszerepelt a Bartók Gyermekszínházban. Azt írták róla megannyi kritikában, hogy: „A naiva-szubrett szerepkörből hamarosan érett karakterszínésszé vált. Alakításaira az alapos kidolgozottság jellemző…” Maga volt a báj, a kecsesség a nőiesség. Gyönyörű szempár nézett a kamerába. S jöttek is az emlékezetes színpadi szerepek, ha kellett nevettetett, ha a szerep úgy kívánta, drámai hatást gyakorolt a közönségre. Aztán ahogy teltek az évek, mégsem élhette át az igazi katarzisélményt. Valami hiányzott, talán a nagy áttörés, talán egy legendás főszerep, talán a szerencse. Vagy az is lehet, hogy nem volt elég rámenős, nem követelte ki magának, hogy csak rá irányuljon a rivaldafény.

Hosszú évek teltek el úgy, hogy epizodistaként bukkant fel a köztudatban. Aztán 1987 meghozta azt a várva várt „nagyjelenetet”. Ekkor került képernyőre a Szomszédok című teleregény első része. Az a május, az az orgonaillatú, gyönyörű hónap meglódította Csűrös Karola elakadt szekerét és csak tolta minden háztartásba, minden családba, mondván: itt van Etus, a tyúkanyó, aki minden helyzetben nyugodt, aki mindenre tudja a választ. Itt van és szeressétek! S az emberek egyre jobban szerették őt. Csűrös Karolát, a színésznőt és Etust a tyúkanyót. Kevesen tudják, de a forgatások előtt otthon kitört a családi botrány. Csűrös Karola megtudta ugyanis, hogy indul egy sorozat, mi több, már a karakterekkel is tisztában volt, s azt mondta a férjének, a Szomszédok rendezőjének: ha ki meri hagyni, ha nem rá osztja ezt a szerepet, akkor beadja a válópert. Persze csak viccelt. Ekkor még nem tudta, hogy Horváth Ádám eleve a feleségének szánta Etus szerepét.

Sokszor került a magazinok címlapjára.
Fotók: Arcanum/Film Színház Muzsika

1999. december 30-ig Csűrös Karolna beköltözött az életünkbe. Lestük, hallgattuk, ahogy utat mutat. De volt egy másik népszerű sorozat, az Életképek és azt is sokan nézték. Ebben dr. Csűri Karolinát alakította, becenevén Karcsi doktornőt. Karcsi, ahogyan őt is becézték a magánéletben. Újra élt, újra színésznőnek tartotta magát, ám a sors nem hagyta, hogy a boldogsága a végtelenig tartson. Horváth Ádám 2019-ben hunyt el, és Csűrös Karolna képtelen volt megbirkózni a gyásszal, képtelen volt feldolgozni, hogy egyedül maradt, hogy a férfi, akit mindenkinél jobban szeretett, nem lehet mellette. Onnantól kezdve teljesen visszavonult. Ezt megelőzte egy súlyos bokaszalag-szakadás, majd egy újabb komoly sérülés, amikor is eltört a térde. Később trombózist kapott, és egyre rosszabb állapotba került. Majd elérkezett 2021 novembere, ott is a 24. nap. Amikor is Csűrös Karola örökre elaludt. Magával vitte a szerepeket is. Etust, Karcsit, mindent.

Nyugodj békében, Csűrös Karola!

Előző cikkEGY SÁRMOS ÉS BÁTOR RIPORTER: CHRUDINÁK ALAJOS ÉLETTÖRTÉNETE
Következő cikkLÁTSZIK A BOKORBÓL KÉT NAGY NYÚLFÜL: 7 TÉNY A LEGKISEBB UGRIFÜLESRŐL