Marylin Monroe törékeny hasonmásaként emlegették. De ahogy teltek az évek, évtizedek, olykor azt mondták rá, Meryl Streepre hasonlít. S valóban: Bánfalvy Ágiban, az örök nőben ott van a vadság, a szépség és a kifinomultság egyszerre.

De hasonlíthatták őt bárkihez, nekünk itthon mindig is Torma Piroska maradt. Szabó Magda imádni való regénye, az Abigél filmsorozatának egyik fontos szereplője. Akit aztán később egyszerűen letöröltek, eltüntettek a stáblistáról, merthogy Amerikába disszidált s kezdett új életet. Kitörölték, mintha nem is létezett volna. Pedig Bánfalvy Ági mély nyomot hagyott a honi filmjátszásban már fiatalon is. Az Abigél országos ismertséget és népszerűséget hozott neki, és talán ez a film volt az, amely édesapjához is közelebb vitte.

Bánfalvy Ágnes egy 1977-ben készült felvételen.
Fotó: Fortepan/Révész György

Az édesapjához, aki a kilencvenes évek elején halt meg, s akiről lánya kiderítette és megtudta, hogy remek úszó volt, tehetséges vízilabdázó, több nyelven beszélt és a háború alatt afféle önkéntesként a portugál követségen keresztül menekítette a nácik elől a zsidókat, a gyerekeket, s mindenkit, akit csak lehetett. S amikor édesanyja a vérzivatar közepette megkérdezte a férjétől, miért csinálod, miért kockáztatsz, ő csak ennyit mondott: „Azért mert minden embernek joga van az élethez…” Csoda-e, ha Bánfalvy Ági az életszeretettől vezérelve folyamatosan kereste a szépséget, a mélységet, s talán önmagát is. Sok művészről mondják és írják, hogy különleges életút áll mögötte. Nos, Bánfalvy Ágival kapcsolatban ez nem afféle közhely. A középiskola elvégzése után 1972-ben már ott ült a színművészeti főiskola növendékei között. Pontosan tudta, hogy színésznő akar lenni, s hogy a vágy az ezer meg ezer karakter megformálására ott dolgozik benne.

Már főiskolásként filmekben szerepelt. Még szinte gyerek volt, de már művésznőnek szólították és csodálták a magabiztosságát, a nőiességét és a tehetségét. Amikor pedig a Jó estét nyár, jó estét szerelem című darabban elénekelte Presser Gábor dalát, a Szilvavacsorát, egyenesen lemezajánlattal bombázták. Csak rajta múlt, hogy nem került a boltokba egy általa előadott dalokból álló bakelit. Évtizedekkel később egy nyilatkozatban elismerte: ha valamit megbánt, akkor ez volt az, a lemezajánlat visszautasítása, merthogy nem volt elég bátorsága ahhoz, hogy belevágjon, hogy szinte fruskaként önálló nagylemezzel jelentkezzen.

Sokszor szerepelt a címlapokon, a disszidálása után viszont tiltólistára került.
Fotó: Arcanum/Filmvilág/Film Színház Muzsika

De a sors bőségesen kárpótolta. Miközben ő a világot jelentő deszkákon alakított maradandót – a világ csábította és magához húzta. Elindult szerencsét próbálni, és a szerencse, mintha csak egy elegáns ridikülben vinné magával, ott volt mindig mellette. Akkori férjével, Bokor Attilával, az egykor oly népszerű Color együttes dobosával Svédországba utaztak, de nem Skandinávia volt a végállomás, ez csak a nagy út kezdetének számított. Később Párizsban éltek, de nem valamiféle lelkes turistaként. Jean-Luc Godard, a zseniális rendező filmjében, a Passionban bukkant fel a magyar szépség. Óriási kihívás volt ez – és óriási lehetőség.

Godard elragadtatással beszélt Bánfalvy Ágnesről és nagy jövőt jósolt neki. A film egyébként kiugró sikert aratott New Yorkban is, ahol elnyerte a filmkritikusok díját. S ha már Amerika vonzása: ők ketten, a magyar színésznő és a magyar zenész meg sem álltak Amerikáig. Itthon az elvtársak bosszúból letöröltették az az Abigél stáblistájáról a nevét… Torma Piroskát gyakorlatilag egy szellem játszotta. Az Egyesült Államokban aztán Bánfalvy Ágit felvették a New York-i Columbia Egyetem angol tagozatára, két évvel később pedig már tanított Kaliforniában egy főiskolán. A házassága ugyanakkor véget ért, és 1992-ben újra Magyarországra költözött a színésznő. Onnantól kezdve kétlaki életet élt. Los Angelesben színpadra vitte Shakespeare Vízkereszt, vagy amit akartok című darabját. S közben forgatott is, egy olyan filmben, amely Orson Welles életét dolgozta fel. Játszott az Amerikai rapszódiában, olyan partnerekkel, mint Nastassja Kinski és Scarlett Johansson. Az utóbbitól egy gyönyörű sálat kapott ajándékba az elragadtatása jeléül.

Bánfalvy Ágnes ma 69 esztendős.

Akkoriban talált rá újra a szerelem. A Piaf nevű bárban angolok társaságában mulatta az időt, amikor egyszer csak egy férfira lett figyelmes, aki vad táncba kezdett a parketten. Horváth Csaba volt az, a rendező. Nem sokkal később már egymás mellett mozogtak a zene ritmusára, de úgy, hogy a nála 17 esztendővel fiatalabb filmesnek fogalma sem volt róla, hogy egy híres magyar színésznő a partnere. Az Abigélt sem látta korábban. De attól kezdve elválaszthatatlanok lettek. Ma is fogják egymás kezét, és ha a sors úgy hozza, egymásba kapaszkodnak. A fiúk, Olivér biztosan büszke a szüleire, akik a nagy korkülönbség ellenére is nagy-nagy harmóniában élnek.

Bánfalvy Ági folyamatosan játszik, és ha kérdezik, büszkén meséli, hogy ifjonti fejjel a legnagyobb honi színészekkel szerepelhetett és rengeteget tanult tőlük. És olyan filmekben mutathatta meg tehetségét, mint a Kenguru, a Szabadíts meg a gonosztól, a Csontváry, vagy az Oscar-díjas Mephisto. De arra még büszkébb, hogy a mai napig Torma Piroskaként emlegetik. S hogy mennyire szereti a világ legszebb szakmáját, a színészetet, azt tökéletesen mutatja, hogy a róla elnevezett stúdióban tanítja az utódokat. Bánfalvy Ági, az örök nő, akit Marilyn Monroe-hoz hasonlítottak, s aki nekünk csak Torma Piroska marad, ma 69 esztendős.

Boldog születésnapot!

Előző cikkAKI BOLTI ELADÓBÓL LETT HOLLYWOOD SZTÁRJA: MICHELLE PFEIFFER ÉLETE
Következő cikkA DERŰKIRÁLYNŐ, AVAGY AZ UTOLSÓ KOMIKÁK EGYIKE: LORÁN LENKE ÉLETE