Dudva úr, kérem! Ne bántsa azt a gyönyörű Veronikát! Többször kiabáltam ezt vasárnap délelőttönként, miközben pörköltszaftos kenyeret majszoltam. Kiabáltam, mert Dudva úr volt gyerekkorom egyik rosszfiúja.

Lestem tátott szájjal a Tenkes kapitányát, és képzeletben én is kaszaboltam, lebirkóztam, fenékbe billentettem a labancokat. De Dudva urat árulónak tartottam. A magyar vendéglős, aki lepaktált az ellenséggel. Gera Zoltán olyannyira hitelesen hozta a negatív karaktert, Dudva úr szerepét, hogy valóban sokáig nem szerettem őt. Később bármilyen szerepben bukkant fel, mindig ugyanazt a szolgalelkű, sunyi vendéglőst láttam benne. Pedig zseniális szerepeket formált meg szinte mindig.

Gera Zoltán egy 1961-es felvételen.
Fotó: Fortepan/Kotnyek Antal

Volt az arcában valami megmagyarázhatatlan titokzatosság. Úgy játszott, úgy grimaszolt, úgy mosolygott, vagy épp zokogott, hogy az ember elhitte neki az érzelmeket, a kiejtett mondatokat, a szenvedélyt. Volt kitől örökölnie a színészi tehetséget, édesapja, Hosszú Zoltán, a Nemzeti Színház örökös tagja volt. Édesanyja porcelángyári munkásként dolgozott, és talán a szülők sem hitték volna, hogy a gyerek majdan művészi pályára megy. Merthogy fényképészetet tanult, és inasként fotográfusnak készült. Látszólag legalábbis. Merthogy már 16 esztendősen a színészettel kacérkodott.

Mindössze 17 éves volt, amikor már a budapesti Belvárosi Színházhoz került a Szegeden nevelkedett fiatalember, ahol szerencséjére, vagy épp balszerencséjére – az édesapja rendezőként dolgozott. Önbizalommal telve csatlakozott a társulathoz, ám a ragyogás csupán néhány hónapig tartott. Történt ugyanis, hogy az ifjú Gera Zoltán, aki immár színésznek vallhatta magát, épp az utcán sétált. Nyári nap volt, és a bandukolás közepette, talán épp a napfény vakíthatta el, merthogy nem emelte meg a kalapját a vele épp szembejövő színházigazgató, Patkós György előtt. Skandalum! Még ilyen szemtelenséget, tiszteletlenséget! Nem is maradt következmények nélkül mindez, és megdöbbentő módon a szépreményű művészpalántát a saját apja rúgta ki.

Így aztán felpakolt és Inke Rezső vándortársulatával járta az országot. A II. világháború alatt tagja lehetett Magyarország első bábszínházának, majd a háború végét, a vérzivataros időket újra Szegeden töltötte – és élte túl. Tehetséges volt, ám mégiscsak harmadik próbálkozásra vették fel a színművészeti főiskolára. Kitűnt a növendékek közül. Merthogy kollégistaként angol nyelvet tanult, angol könyveket kölcsönzött, és angolul olvasott. Nem csoda, hogy akadtak a környezetében, akik azzal vádolták: ő bizony egy angol kém. Gera Zoltánnak fogalma sem lehetett róla, hogy onnantól kezdve figyelik – sőt megfigyelik. Dolgozhatott ugyan a Magyar Néphadsereg Színházában, amely aztán visszakapta a Vígszínház nevet, ám még sem találta a helyét itthon. Így aztán Drezdába szerződött, ahol egy híres táncintézményben pantomimet tanult.

A tragikus sorsú Jobba Gabi és Gera Zoltán.
Fotó: Arcanum/Film Színház Muzsika

A mozgásszínház, ez a sajátos „beszédforma” később óriási hasznára vált a színházi, vagy filmes munkáiban. S közben olykor-olykor feltűnt a filmvásznon. Szerepelt például a Bakaruhában című alkotásban, az Édes Annában, a Felfelé a lejtőnben, a Fűre lépni szabadban, és a megrázó erejű Két félidő a pokolban című filmben. Aztán 1963-ban jött a nagysikerű Tenkes kapitánya, s onnantól kezdve már mindenki tudta, ki is az a Dudva úr – ki is az a Gera Zoltán. Tökéletesen beszélt angolul, ráadásul franciául és németül is megtanult, így aztán azt gondolta: eljött az idő, hogy külföldön is gyarapítsa tudását. És az a színész, aki az Édes Annában, vagy a Külvárosi legendában már bizonyított, még többet akart: jelentkezett a XX. század egyik legnagyobb angol színésze, John Gielgud 12 napos londoni Shakespeare-tanfolyamára. Micsoda kihívás ez egy magyar színésznek! Ám mindehhez kellett volna egy érvényes útlevél. No meg némi támogatás. Egyiket sem sikerült megszereznie. A Vígszínház igazgatója nem támogatta útlevélkérelmét, és Gera Zoltán dühében, vagy inkább elkeseredettségében kritikus hangú levelet írt a Brit Drámaírók Szövetségének és ebben részletesen ecsetelte, hogy itthon mit tettek vele.

Óriási hiba volt kitárulkoznia. Mert fogalma sem lehetett róla, hogy jó ideje lehallgatják a telefonjait, és ha levelet írt bárkinek, azonnal felbontották és elolvasták. Így történt a Londonba címzett levéllel is. A rendszer nem tűrte a kritikát, a panaszkodást – Gera Zoltánt éppen ezért bíróság elé állították izgatás, rendszerellenes tevékenység vádjával, és 9 hónap börtönbüntetésre ítélték. A népszerű Dudva úr a rácsok mögé került… A színész 1966-ban szabadult, s mintha mi sem történt volna, a megaláztatások után újra munkába állhatott.

Dolgozott Szolnokon, majd csatlakozott az 1967-ben alakuló Mikroszkóp Színpad társulatához, ahol 1980-ig játszott. S közben olyan filmekben tűnt fel, mint a Bors című legendás sorozat, a Kincskereső kisködmön, a Robog az úthenger, vagy a Nyolc évszak. Hét évig a Mafilm társulatához tartozott, majd Bálint András hívására a Radnóti Miklós színház művésze lett. Megbecsült, népszerű, sikeres színésszé vált. Olyan színésszé, aki megkapta a Kossuth-díjat is. Aztán a Nemzet Színészévé választották. Ekkor már nagyon idős volt és az elismeréssel járó havi pénzjutalmat unokaöccse támogatására fordította. Gera Zoltán a hangjával is maradandót alkotott. Talán elég ha csak a Dallas című sorozatból a Jim Davis által alakított Jock Ewinget említjük.

Egy vidám kép a múltból: Csákányi, Gera, Agárdy és Schubert.
Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Rögös, kacskaringós életút volt az övé, ám a megpróbáltatások és kihívások közepette mindig volt mellette valaki aki segítette. Első felesége Ránki Lívia volt, akitől egy lánya született, Judit. Büszke lehet rá: irodalomtörténészként, műfordítóként vált sikeressé. Második feleségével Görgey Helgával 1974-ben kötött házasságot – és haláláig együtt éltek. A szerelem, vagy a szeretet csodálatos, vagy épp félelmetes erőket mozgat az emberben. Gera Zoltán 2014. november 7-én (napra pontosan 9 éve), 91 éves korában hunyt el. Felesége, Helga, aki 15 évvel volt fiatalabb nála, másnap követte őt a mennyországba. Együtt temették el őket a Farkasréti temető művészparcellájában.

Hogy együtt maradhassanak az idők végezetéig…

Előző cikkBEFALAZTA AZ UTCÁRA NÉZŐ ABLAKAIT A REMETEKÉNT ÉLŐ MAKLÁRY ZOLTÁN
Következő cikkAKIT SCHÜTZ ILA SZERELME SEM TUDOTT MEGMENTENI: DÉGI ISTVÁN TRAGÉDIÁJA