Fotó: Fortepan/Hangosfilm

Volt az arckifejezésében valami megmagyarázhatatlan nyugalom és magabiztosság. Ha egyszer azt mondta volna valamelyik televíziós műsorban, hogy: „Hölgyeim és uraim! Szíves engedelmükkel, itt hordom a felöltőm jobb felső zsebében a bölcsek kövét” – nos, a közönség gondolkodás nélkül elhitte volna neki.

Pedig Horváth Tivadar „csak” egy remek színész volt, a néző számára. Honnan is tudhattuk volna, hogy több, sokkal több annál. Egyszer valaki gyönyörű történetet mesélt róla. Olyan történetet, amely megmutatta az igazi énjét. Nem a színpadon, nem a kamerák előtt – a való világban. A történet akár a Schindler listája is lehetne kicsiben. Felkavaró pillanatokkal, emberi sorsokkal, s a szeretet erejével. A háború alatt történt 1943 végén, amikor munkaszolgálatosok vonultak a Józsefvárosi pályaudvarra. Éhes, fáradt, riadt emberek, kiszolgáltatva az élet viharának, na meg a kíméletet nem ismerő hatalomnak. A munkaszolgálatosokat bevagonírozták, és a frontra küldték. Akkor jelent meg egy hideg zúzmarás reggelen a pályaudvar két parancsnoka.

Ruttkai Évával egy 1973-as felvételen.
Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Somogyvári Rudolf és Horváth Tivadar. A két fiatal, sokra hivatott színművész. Katonai szolgálatot teljesítettek és közben gyakorolták a hivatásukat is. Ilyen időket éltünk. Egymást váltva teljesítettek szolgálatot a pályaudvaron, ám azon a reggelen mégis egymás mellett álltak, amikor megjött az új „transzport”. Az ifjú művészek nézték a kiszolgáltatott, elcsigázott embereket, aztán félrevonultak néhány percig. Összesúgva beszélgettek, majd közölték a munkaszolgálatosok parancsnokával, hogy a pályaudvar karbantartásához szükségük van erre a zászlóaljra. Két nap alatt elintéztek minden papírügyet, megszereztek engedélyeket, és négy hónapon át ott tartották a meggyötört embereket Józsefvárosban, megakadályozva, hogy a frontra küldjék őket. Megmentve ezzel az életüket.

Horváth Tivadar soha nem beszélt erről senkinek. Nem akart a hős szerepében tetszelegni – pedig színészként olykor megadatott neki ez a szerep. A színművészeti akadémiát 1941-ben végezte el, ám tudásszomja csillapíthatatlan volt. Színésznek készült, ám közben újabb és még újabb szenvedély kerítette hatalmába. Elvégezte a hegedűszakon a Zeneakadémiát, és filozófiai, művészettörténeti tanulmányokat is folytatott a Pázmány Péter Tudományegyetemen. A nézők alighanem ezt látták azon a jellegzetes karakteres arcon. A tudás magabiztosságát. Olyan darabokban játszott, mint a Koldusopera, az Egy szerelem három éjszakája, az Irma, te édes, és az Őrült nők ketrece. Mégis a könnyű műfaj királyaként emlékezhetünk rá.

Horváth Tivadar (balra) és Mányai Lajos a rádió stúdiójában.
Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

A kisujjából rázta ki a mulattatást. Mintha az ő neve fémjelezte volna leginkább és legjobban a revüt, és a kabarét. Kevesen tudják, hogy ő lehetett a legendás és hihetetlenül népszerű Jégrevü első főrendezője is, arra viszont már sokan emlékezhetnek, hogy Horváth Tivadar fontos szerepet töltött be a Rádiókabaréban is. Fanyar, jellegzetes humor jellemezte őt. Várkonyi Zoltánnal együtt aztán kitalálták a televíziózás őskorában, hogy illenék az év utolsó napján valamilyen különleges műsorfolyamot készíteni. Ők ketten rendezték az első szilveszteri műsort.

Száz és száz arca volt. Ha kellett beszélt, ha a helyzet és a szerep úgy hozta, énekelt. Megszámlálhatatlan sanzon fűződik a nevéhez, és ő találta ki a Slágermúzeum című televíziós műsort is. Folyamatosan dolgozott. Ha nem képernyőn, vagy színpadon, akkor a rádióban. Horváth Tivadar volt ugyanis Péteri úr a Szabó családban. Ezt írták róla egyszer: „Szuggesztív és magával ragadó. Nézőjét, hallgatóját az első perctől az utolsóig fogva tartó dinamizmus jellemzi legjobb szerepeiben. Utánozhatatlan eleganciájú, kulturáltan, jó ízlésű jelenség…”

Psota Irén és Horváth Tivadar.
Fotó: Fortepan/Hangosfilm

Sokszor kérdezték tőle, miután rendezőként is megmutatta tehetségét, hogy melyik áll hozzá közelebb, és ő ezt mondta: „a színészet persze, hogyne imádnám hát a színészetet én, aki operaénekesnő fia, operaénekes unokája vagyok, s már gyermekkoromban dalszínházat rendeztünk be a szobám sarkába. De sikerélményt ad a rendezés is, amely egyben pedagógia, hiszen olyankor nem csupán mások szerepével, de kicsit mások életével is foglalkozom…”

Sztár volt, mégis egyszerű ember maradt. Ahogy írták róla: „Népszerűségét soha sem váltotta aprópénzre, igényességéről legendákat mesélnek…”  A magánéletéről ritkán nyilatkozott, annyit tudni, hogy évtizedekig élt a XII. kerületi Matyó utcában a feleségével, aki a népszerű Matyóbaba vendéglőt vezette. S a vendégek finom ételek mellé olykor desszertként megkapták Horváth Tivadart is, ezt a maximalista művészt. Egy jó embert. A Teremtő talán ezért is adott neki 83 esztendőt…

Nyugodj békében, Horváth Tivadar!

Előző cikkA VERS MINDENKINEK TÖRTÉNETE, AVAGY 5 PERC KULTÚRA AZ ESTI FILM ELŐTT
Következő cikkDUBLŐZT HASZNÁLT A FILMJEIBEN A TESTÉVEL ELÉGEDETLEN KARÁDY KATALIN