Hiába telnek az évek, az évtizedek, a holnap 82 esztendős táncművész, színésznő, vagyis Medveczky Ilona minden porcikájában nő.

Csak néztek nagyokat a kényelmetlen széken ücsörögve a kertmozi nézői. Elvtársak és elvtársnők csodálkoztak nagyokat, hogy lám, a Nyugat itt van nálunk. Legalábbis a szelleme, mert magyar filmben addig még nem mutattak ilyen jelentet. Egy igéző szépségű, tökéletes idomokkal megáldott nő feküdt a pamlagon, s a testét mindössze egy hosszú boa takarta. A veréb is madár című filmet, hiszik vagy sem, hatmillióan látták. Azt ahogy Kabos László görbe tükröt állít az épülő szocializmusnak. De a Kiskabos mellett ott volt a másik maradandó élmény, a boa által takart hölgy, Medveczky Ilona.

Medveczky Ilona babaként és koszorúslányként egy esküvőn.
Fotó: Arcanum/Képes7

1969-et írtuk, amikor bemutatták a filmet. Itthon nagy sikert aratott, de a szocialista országokban hosszú ideig nem mutatták be. Ott már sok lett volt. De mi itt, a legvidámabb barakk lakóiként rácsodálkozhattunk Medveczky Ilona búgó hangja és csábító tekintete mellett például egy Ford Thunderbird autóra is, amely végigsuhant az M7-esen és picit sem illett oda – vagy inkább ide, a Trabantok, Skodák, Wartburgok közé. A szóban forgó jármű egyébként Medveczky Ilona tulajdona volt, aki úgy adta kölcsön a forgatáshoz a járgányt. A hatvanas évek végén már igazi sztár volt. Túl megszámlálhatatlan fellépésen, a Szovjetunión kívül az egész keleti blokkot bejárta. S persze itthon a főváros nyüzsgő, sőt, egyre nyüzsgőbb éjszakai életében már igazi királynőként tekintettek rá. A férfiak szó szerint a lába előtt hevertek a Maxim Variete, a Béke-kupola, az Éden bár, a Casanova bár, a Lido Casino és persze a Moulin Rouge éjszakai programjai után. Úgy bánt a testével és olyan kisugárzással ajándékozta meg a sors, hogy minden szem rászegeződött.

A veréb is madár című filmben Szécsi Pállal és Kabos Lászlóval.
Fotó: Arcanum/Képes7

Medveczky a díva. Már akkor ezt mondták rá. Pedig csak kevesen tudták róla, hogy nemesi származása ellenére nagy-nagy szegénységből sétált, vagy inkább futott fel a csúcsig, az országos népszerűségig. A kőbányai MÁV-lakótelep félhomályából kilépni és eljutni a rivaldafényig hosszú, gyötrelmes, lemondásokkal és álmodozásokkal teli időszak volt az életében. Édesapja Medveczky Dezső lakatossegéd és édesanyja, Jakab Mária egyetlen gyermekeként megpróbált összeszorított fogakkal kitörni a nélkülözésből. Hétesztendősen íratták be az Állami Balettintézetbe, Hidas Hedvig növendékeként, és akik látták, lenyűgözve figyelték, hogy a picurka, szégyenős lánykából hogyan lesz csinos, feltűnő fruska. Aki nem csak szép, de rendkívül tehetséges is volt. Ingyen járhatott az iskolába, mi több, folyamatosan statisztálhatott az Erkel színházban. Még gyerek volt, amikor ott táncolt a színpadon valamelyik Wagner operában. Esztendő múltán már érettségivel és táncművész-diplomával a kezében lépett ki a nagybetűs életbe, amelyről már nagyon is sokat tudott. Kapkodtak utána, s nem csak a szépségre vágyó férfiak, hanem a szakma nagyjai is. Hívták is a Pécsi Baletthez. Akkoriban már komoly kapcsolata volt a legendás Blumenthal Antallal, az MTK futballcsapatának egyik vezetőjével. Aztán kettévált az útjuk és a férfi Koós Olga színésznőt vette el feleségül.

Medveczky Ilona a Film Színház Muzsika címlapján 1982-ben.
Fotó: Arcanum/Film Színház Muzsika

De Medveczky Ilona nem sokáig maradt Pécsen, nem az ő útja volt az, így aztán csatlakozott a Tarka Színpadhoz, Klapka Györggyel együtt. Tulajdonképpen ez volt az a pillanat, amikor a balett mélységéből a könnyűzene világához csatlakozott. S persze minden lépését férfiak követték, s akadt közöttük kevés szerencsés is, aki valóban szerepet, sőt, fontos szerepet játszhatott az életében. Ilyen volt Somogyi Jenő a Pannónia Étterem és Büfévállalat igazgatója, a híres üzletember, akinek a segítségével az ifjú szépség a Kamara Varietébe szerződhetett. S persze jöttek a filmek, a filmszerepek, mert a kamera is követte, nem csak a vágyakozó férfiszemek. Egy magyar nábob, A veréb is madár, az Oroszlán ugrani készül, megannyi közönségfilm.

Medveczky Ilona egyre népszerűbb lett, de már nem csak itthon dolgozott, hanem Frankfurtban, majd a bécsi Imperiálban is, ahol Rökk Marikával lépett fel egy színpadon. De fellépett Las Vegasban a Tropicana szálloda bárjában is, aztán Los Angelesben, New Yorkban, s amikor hazaért, Én csak táncolok címmel adott elő csodás műsort. Medveczky Ilona különleges életútja és karrierje megannyi hullámvölgyet, magasságot és mélységet is tartogatott. Visszaemlékezései szerint 1974-ben Bécsben feleségül ment egy osztrák herceghez, aki állítólag a világ ötödik leggazdagabb családjához tartozott, így aztán ő is hercegné lett a frigy által. Apró szépséghibája volt a történetnek, hogy a párja nem az ő, és nem az örök nő szépsége iránt vágyódott. Elváltak egymástól, majd 1982-től Nagy Richárdnak, a Magyar Televízió elnökének élettársa lett. Harmonikus kapcsolat volt az övék, amely 25 évig tartott. Jóban, rosszban. Közös gyermekük azonban nem születhetett.

A Csak semmi pánik című Bujtor-filmben is megmutatta az idomait..
Fotó: Arcanum/Film Színház Muzsika

Medveczky Ilona, aki holnap ünnepli 82. születésnapját, szerencsére jó egészségnek örvend, ám hosszú évek óta egyedül él budai villájában és már a nyilvánosságot sem keresi. Rajongásig szereti az építészetet, híres állatvédő, imád utazni, tökéletesen beszél németül és angolul, de érti a spanyol, az olasz és az orosz nyelvet is. Persze ma már jóval kevesebbet utazik. A férfi szívek elrablója, a ragyogó táncművész, az örök nő, remélhetőleg még sokáig köztünk lesz

Boldog születésnapot, Medveczky Ilona!

Előző cikkAZ ÉDESANYJA KORAI ELVESZTÉSE TETTE ÉRZÉKENY EMBERRÉ: BALÁZS FECÓ
Következő cikkA MESÉK UTÁNOZHATATLAN HANGJA: BALÁZS PÉTER SZÜLETÉSNAPJÁRA