Fotó: Arcanum/Film Színház Muzsika

Hórihorgas, vékony férfi, enyhén rekedtes hanggal. Szenvedélyes versmondó, akinek a szájában még a legkeserűbb rím is édes mézzé változik.

Kossuth-díjas művészember, akinek a teremtő hosszú, tartalmas életet adott, s a legeslegutolsó pillanatig a hivatásának élt.  Keres Emilt akár így is jellemezhetnénk, röviden, tömören, ám az ő életútja nem aprócska mondatokat, sokkal inkább terjedelmes könyvet érdemelne. Mert aki túl a nyolcvanon is folyamatosan alkotott, dolgozott és szerepeket formált, az bizony nem hétköznapi ember. Cseppet sem az. Egyszer, lépegetvén a kilencvenedik születésnap felé, Ady-estet tartott. Egyrészt a költő elhivatott, lelkes rajongójaként másrészt pedig – hogy próbát tegyen. Afféle memóriapróbát.

Keres Emil és Kohut Magda egy 1962-es felvételen.
Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Kiállt a közönség elé, mintegy letesztelve a pódium szeme láttára, hogy mire képes ő, a szépkorú színész. Vastaps volt a jutalma. Nem érdekelte a naptár, az idő múlása. Olyan élménnyel ajándékozta meg a nézőket, a Konyec, az utolsó csekk a pohárban című filmben, amelyért megkapta a legjobb férfi főszereplő díjat. Ez volt az egyik utolsó nagyjelenete. De már a nyolcadik ikszen túl hívták őt a Nemzetibe, és zseniálisan játszotta el az aggastyánt a Lear királyban. Jött a telefon, hogy várja egy szerep a Radnótiban, az Oidipus gyermekeiben és ott is maradandót alkotott. Pedig a lelke mélyén talán gyászolta az elmúlt, elvágtatott esztendőket, mert egyszer azt mondta: „az öregkor megszépíti a gyerekkori élményeket…”

A felejthetetlen gyermekkori élményeket. Merthogy Keres Emil kisgyerekként megszámlálhatatlan, különleges pillanatot kapott a sorstól. Szombathelyen született 1925-ben, s talán már aprócska legényként eljátszott a gondolattal, milyen lehet komédiásnak lenni. Volt kitől örökölnie mindezt, a nagyapja tudniillik színészetből élt, járta az országot, a világot, és rendszerint taps volt a jutalma. Aztán egyszer két bűnöző halálra verte a nagypapát… Keres Emil számára az indulás az álmok útján nem ment könnyen. „Hirtelennövésű, beteges, rossz étkű kislegény voltam, s allergiás asztmám lehetett. A családban ez sajnos öröklődik. Volt, amikor az iskolából is kimaradtam, ekkor mondta nagyanyám az anyámnak: Bözsi, add ide ezt a gyereket. Így kerültem a nagyszüleimhez Jákra, ahol sok időt töltöttem, és mindig rendbejöttem. Nagyanyám értett hozzám, percenként dugott a számba valamit, amikor a malacokat ment etetni, hozott nekem zsíros kenyeret. Meg is gyógyultam…”

A vidéki levegő. A friss, harapnivaló, egészséges vidéki levegő. De Keres Emil nem csak a kristálytiszta, éltető oxigént, hanem meghatározó színházi élményt is kapott akkoriban. Egyszer megnézte a szombathelyi múzeum nagytermében bemutatott darabot, Erdélyi Mihály: Sárga pitykés közlegények című előadását és valósággal megbabonázta a látvány. A családja a szombathelyi főtéren élt, ott volt a közelben a katolikus legénykör, amelynek tagjai lelkes amatőr színjátszó-csoportot hoztak létre. Odajárt közéjük és ott érezte magát talán a legjobban. Fellépett velük és minden percét a színjátszásnak szentelte.

Keres Emil édesapja árvaházban nevelkedett. Aztán családfőként, ha szűkösen is, de előteremtette a legszükségesebbeket. Tisztességre nevelte a fiát, ezt a hirtelen megnőtt, sovány gyereket, aki folyamatosan rácsodálkozott a világra, majd egy szép napon hirtelen „ünnepelt művésszé” vált. „Egyszer volt egy iskolák közötti Ki mit tud? A döntőt a szombathelyi Kovács Szálló tükörtermében tartották. A belépőjegy 50 fillérbe került, ami nagyon-nagy pénz volt. Igaz kakaót és brióst is kaptunk, mint nézők. Én ugyanis nem neveztem be, de kíváncsi voltam a szereplőkre. Volt ének, hangszerszóló és tánc. Eszembe nem jutott volna, hogy benevezzek, nem is voltam úgy öltözve. A pipaszár lábaimmal, rövidnadrágban ültem és izgatottan néztem a műsorszámokat. De az utcánkban lakott egy fiú, Prisznyák György, aki csínyből felírta egy papírosra a nevemet, mondván: itt egy jelentkező. Szólítottak és úgy indultam el a színpad felé, mint akit kivégezni visznek…”

A magas fiú magával ragadta a publikumot. A gyávaságból, a rémületből kovácsolt erőt, és olyan produkciót nyújtott készületlenül, csak úgy spontán, hogy alig akarták leengedni a színpadról. Az ijedelem átváltozott szereplési vággyá. Mondott ő Petőfi-verseket saját átköltésben, idézett népdalgyűjtő könyvecskékből, ilyen-olyan dalokból, és csak mondta és mondta. S az a bizonyos Prisznyák rohant az apjáért, s mondta neki: „Árpi bácsi tessék jönni!” És az apja jött és látta a gyerekét a színpadon, no meg a tátott szájú közönséget. S akkor azt mondta neki: „Legyél színész, édes kisfiam, én nem lehettem az…”

Keres Emil 1950-ben végezte el a színiakadémiát. Aztán négy esztendő múltán már a Szolnoki Szigligeti Színház igazgatójaként dolgozott. Néztek is nagyot a kollégák, hogy lám, miként lehet egy ilyen ifjú emberke ilyen fontos pozícióban. De a rátermettségét senki nem kérdőjelezte meg. Aztán játszott később a Nemzeti Színházban, a Vígszínházban, a Jókai színházban, merthogy mégiscsak színész volt, nem pedig valamiféle hivatalnok. De újra igazgatónak nevezték ki, ezúttal a Thália színház élére, amelyet több mint egy évtizedig vezetett. Aztán átigazolt a Radnótiba, naná, hogy ott is igazgatónak. Onnan is ment nyugdíjba 1985-ben. De akkor már irigylésre méltó pályafutás állt mögötte. Megszámlálhatatlan színpadi és filmszerep, játszott a Húsz órában, a Nem várok holnapigban, a Szemüvegesekben, a Vörös vendégfogadóban, a Bözsi és a többiekben, az Egy óra múlva itt vagyokban, a Beszterce ostromában, a Kántorban, az Abigélben…

Keres Emil egy vállalati ünnepségen szaval 1975-ben.
Fotó: Fortepan

Legtöbbször karakterszerepekkel ajándékozták meg. Nem berzenkedett, mert magát, elsősorban előadóművésznek tartotta. Azt írták egyszer róla: „Nem állítom, hogy Keresnek olyan forradalmi, gyújtóhangulatú estjei voltak, mint például Mensáros Lászlónak, vagy Latinovits Zoltánnak, rezignáltabb, magába fordulóbb és meggondoltabb volt náluk, de az ő közvetítésével is életre keltek, hatottak a versek jól és szépen tudta formálni a szavakat, mondatokat, és feszült csendeket is képes volt teremteni.” Pedig a színiakadémián Básti Lajos azt mondta neki: ilyen vasi tájszólással soha nem lesz belőle színész. Keres Emil jóval később mondta: „Miből merítettem erőt? Félelemből, hogy elvesztem a hitem valamiben, meggyőződésem volt, hogy nekem keresnivalóm van itt. Tulajdonképpen gyávaságból lettem bátor…”

Idős korára a buddhizmus is fontossá vált a számára. Utolsó szerepe Schnitzler, Anatol és a nők című darabjában az öreg hűséges inas, Franz volt. A Radnóti színház halála után így írt róla: „Búcsúzunk Emil bácsitól, akinek hórihorgas alakja, okos szeme, kedves mosolya kitörölhetetlenül él bennünk tovább – a játékában megbújó óvó szeretet, lényeglátó bölcsesség, mely őt magát is jellemezte nagyon fog nekünk hiányozni…”

Kilencven év tömény, izgalmas, tartalmas élet. Jó, hogy itt volt velünk.

Nyugodj békében, Keres Emil!

Előző cikkSAVALAS ÖCCSE IS NYOMOZÓ VOLT: 10 ÉRDEKESSÉG A KOJAK CÍMŰ SOROZATRÓL
Következő cikkFÉLTELEK, RÓZSI!: LEVÉL A SZÜLETÉSNAPOS LEGENDÁNAK, DEMJÉN FERENCNEK